Saturday, March 20, 2010

Beratnya Amanah

Dengan Nama Allah...

Segala puji bagi Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana dalam mengurus segala aturan-Nya. Selawat dan salam buat nabi junjungan mulia Rasulullah s.a.w, para sahabat baginda, para tabi'in dan orang2 yang mengikuti jalan baginda hingga hari Akhir.

................................................

"Allahu Akbar", terasa berat beban taklif yang ditanggung... "mampukah diri ini?", "layakkah diriku menjadi pemimpin yang baik?" " Ya Allah... kenapa diriku masih mempersoalkan taklifan ini?, bukankah ia sebagai satu penghargaan dan keyakinan orang lain pada potensi diriku?", "Bantulah aku Ya Azim... jangan sekali-kali KAU biarkan diri ini lupa pada amanah yang ENGKAU galaskan di pundakku..."

.............................................

Duhai Sahabat seperjuangan,

Tegurlah aku andai ada perlakuanku yang menghiris hati kalian, andai aku terlepas laku, andai aku terlalai dalam menjaga hati-hati kalian... ingatkanlah aku... bahawa yang dipikul aku adalah amanah Allah... dan ia bukan untuk dibangga-banggakan tetapi... segalanya akan dipertanggungjawabkan pada hari kemudian...

..............................................

Diriku,

Yakinlah pada potensi sendiri, gilapkanlah peribadi mujahidah ulung.... islahkankan diri dan islahkanlah suasana sekitar... janganlah menyusahkan orang lain sekiranya tidak mampu menyenangkan mereka... sekiranya sekarang kau berada diatas, janganlah lupa kau berasal dari bawah... ikhlaskan dirimu... betulkan niat dan luruskan matlamat... kembaralah sendiri beserta orang-orang disekelilingmu menjawab taklifan Illahi... janganlah ragu kerana Allah bersamamu.


*p/s : Kepada semua kawan-kawan yang mengenali,
semoga SAYA yang kalian kenal sejak dahulu adalah
SAYA yang sama pada masa sekarang akan datang...

0 comments: